Facebook va arăta în feed postările care stârnesc discuții între prieteni. Asta n-ar trebui să-i bucure pe politicieni

Un politician care vrea să fie vizibil pe Facebook fără să plătească pentru postări sponsorizate va avea de ales între a-și face o armată de troli, a crește audiență într-o pagină de grup sau, mai nou, să dezvolte o platformă locală de știri. Asta pentru că noul concept anunţat de Mark Zuckerberg, co-fondatorul şi şeful Facebook, presupune o serie de modificări a prezentării noutăților pe wall-ul utilizatorilor.

Facebook a făcut update de 3 ori într-o lună la algoritmul care stabileşte ordinea postărilor pe wall-ul utilizatorilor săi. Acum vor apărea, în feed, prioritar postările care provoacă discuții între prieteni. Politicienii ar spune că n-au probleme cu asemenea gen de postări, doar că Facebook face modificări inclusiv pentru a reduce vizibilitatea gratuită pe Facebook a politicienilor.  În context, la ce trebuie să atragă atenția un politician moldovean care e cu gândul la alegerile parlamentare, mai ales dacă va candida în circumscripție uninominală?  Încercăm să explicăm mai jos.

În afara celor 4 %

Algoritmul Facebook va arăta mult mai multe postări personale ale prietenilor utilizatorului, că vorbim de actualizări text, fotografii sau video. Paginile publice – ale politicienilor, ale partidelor, brandurilor, sau mass-mediei, vor apărea mai rar, mai exact doar 4 % din tot conținutul care ne va apărea în feed. Cu excepția mass-mediei locale.

La ce să se gândească politicianul pentru a avea vizibilitate pe Facebook?

La o platformă locală de știri

Facebook implementează în SUA un algoritm care va încerca să aducă mai în față, în feed-ul utilizatorilor, știrile cele mai populare din regiunea unde se află aceștia. Algoritmul pune accentul pe localizare. Cu cât un subiect adună mai multe interacțiuni într-o regiune, cu atât are mai multe șanse să ajungă în fruntea feed-ului utilizatorilor din acea zonă. Modificarea ar trebui să ajute publicațiile locale și să scoată în față subiectele din regiunile acoperite informațional de această categorie mass-media. Facebook va calcula popularitatea locală a unei ştiri după numărul de click-uri și  share-uri. Asta înseamnă că un politician care-și va crea o platformă de știri locale, cu pagină pe Facebook, va trebui să genereze știri pe teme de interes pentru locuitorii din regiunea unde vrea să adune voturi. Deocamdată, algoritmul este testat doar în SUA, urmând ca în acest an să fie implementat și în alte țări. O oportunitate, dar și o provocare pentru politicienii din Republica Moldova, mai ales pentru cei care se vor lansa în circumscripții uninominale.

Să crească o comunitate (Grup) pe Facebook

Aceasta i-ar permite politicianului și echipei sale să-l denumească după plac, să adauge membri și să interacționeze direct cu ei lansând discuții care i-ar interesa Astfel, admin-ul (candidatul) poate invita în comunitate simpatizanții, oameni cu aceleași viziuni politice și preocupări comune, locuitorii unei regiuni, susținătorii personali, sau pe cei cu alte viziuni și pe care vrea să-i atragă de partea sa.  Spre deosebire de o pagină cu „like-uri”, aici membrii au posibilitatea să posteze conținut,  să adauge oameni noi în grup și să-i invite la evenimente. Avantajul comunității este că membrii primesc notificări atunci când cineva publică o postare pe grup și, la fel ca postările prietenilor, vor apărea mai des în feed-ul utilizatorilor decât paginile publice ale politicienilor.

Să sponsorizeze postările

O soluție bună și relativ ieftină inclusiv pentru un politician este să-și promoveze sloganurile, promisiunile și declarațiile targetând un auditoriu atent selectat după locație, interese, etc. În plus, acest gen de publicitate se face la un preț mult mai mic în comparație cu TV și presa scrisă, iar rezultatul este vizibil imediat prin atragerea noilor fani.

 Să adune audiența interesată de pe paginile site-urilor naționale

Pentru a atrage audiență pe o platformă locală de știri, sau chiar și pe un grup de Facebook, politicianul ar trebui să adune, în paralel, din mass-media națională, audiența care se interesează de regiunea unde acesta va candida. 

Problemele locale ca metodă de a ajunge în feed

Facebook vrea să arate mai mult ca o comunitate, în locul consumului pasiv de noutăți, să fie mai multă interacțiune socială. Iar feed-ul de știri să fie mai mult pentru discuții între prieteni decât panou pe care internauții să citească, pasiv, știri. Iar misiunea politicianului care vrea să fie vizibil pe Facebook este să genereze subiecte capabile să stârnească discuții active. Pentru a înțelege ce subiecte ar provoca discuții, politicianul să afle de la oameni care sunt cele mai sensibile și frecvente probleme cu care se confruntă în regiune.

Conținutul de calitate, una din abordările de bază

Pentru a înregistra un reach organic (postarea este vizualizată natural, fără a plăti pentru ea) pe Facebook, este recomandat ca politicianul să utilizeze conținut variat și relevant, în special să utilizeze înregistrări video și Live-urile, care la moment au prioritate în Newsfeed. Astfel, postarea va putea fi văzută atât de fanii care dau like, de internauții care vor fi invitați să vizualizeze online activitățile candidatului sau de persoanele care comentează și fac share. Prin urmare, cu cât mesajul este mai atractiv, mai discutat și mai plăcut, cu atât mai mulți oamenii îl vor vedea.

O regulă a marketing-ului pe Facebook spune că reclama perfectă nu trebuie să conțină mai mult de 20% text, pentru că o imagine bună face mai mult decât o sută de cuvinte. În acest mod postarea este mai atrăgătoare, iar utilizatorii vor vedea conținut de calitate înaltă. Această strategie este admisă și pentru persoanele publice care își propune să-și lărgească numărul de fani pe rețelele de socializare și să-și crească reach-ul.

Specialiștii atenționează că atât statusurile cât și imaginile postate de utilizatorii rețelei lui Zuckerberg, pot să ne dezvăluie personalitatea, valoare care urmează să fie descoperită și în cazul nostru. Și aici intervine legea de bază, politicienii candidează, lucrează și își fac PR pentru a cuceri simpatia și a primi voturile oamenilor. Ulterior, aceștia vor interacționa mai ușor la pozele în care apare alături de oameni și vor fi mai predispuși să creadă și să atragă atenția la candidat.

Autor: Politruk.md