Greșeli pe care le-a făcut Caritate.md în confruntarea cu RISE

Sursa poza: Publika.md

Prima impresie contează, inclusiv atunci când o organizație sau o persoană publică reacționează la un eveniment negativ în care este vizată. Despre Caritate.md, prima impresie  după ce a devenit obiectul unei investigații RISE Moldova a fost de “huligan obraznic”. Cumva, acest comportament a ajutat organizația să respingă atacurile și chiar să întoarcă o parte a opiniei publice împotriva RISE Moldova, pentru investigația pe care au considerat-o superficială. În rezultat, cum a observat și vloggerul Dumitru Ciorici, acest eveniment a reușit să compromită și caritatea și jurnalismul de investigație. Noi nu vom comenta calitatea investigației RISE Moldova, dar arătăm cu ce puteau fi înlocuite unele acțiuni ale Svetlanei Sainsus și Caritate.md pentru a minimaliza consecințele acestei situații de criză, sau, de ce nu, să o transforme în oportunitate.

Atac asupra jurnalistei înainte să apară investigația

Din momentul în care RISE Moldova a publicat teaserul, Caritate.md a avut la dispoziție aproape 24 de ore pentru a se organiza și a-și construi strategia de apărare. Mai rar se întâmplă să ți se dea o șansă de a te grupa sau regrupa, dar Caritate.md s-a „bâlbâit” și a primit în schimb o doză de critici. Este adevărat că cea mai bună apărare este atacul, dar folosirea imaginei jurnalistei Liuba Șevciuc ca panglică roșie pentru a-și înfuria susținătorii și a-i porni împotriva RISE Moldova a făcut mai mult rău decât bine.

Cu ce puteau înlocui ?

Spre exemplu cu o scrisoare semnată de cel puțin 10 mame care condamnă “atacul asupra organizației de caritate” sau o petiție online, la fel semnată de persoane care au beneficiat din campaniile de caritate desfășurate de organizație și nu au rămas dezamăgite. Mai ales că reieșind din succesele punctate de Svetlana Sainsus, nu ar fi fost o problemă să mobilizeze o parte din beneficiari, or, potrivit dânsei, ar fi peste 300.

Reglarea de conturi pe Facebook și limbajul suburban

Prima reacție oficială a fost o postare pe Facebook a Svetlanei Sainsus, cu multe greșeli gramaticale și de punctuație și chiar unele cuvinte necenzurate, “blurate” cu puncte, cuvinte pe care ulterior le-a șters din postare. S-a victimizat, a atacat jurnalista de la RISE și a aruncat ideea că RISE ar fi fost plătit de cineva pentru a face investigația. Sainsus a țintit și mai sus, sugerând, probabil, că și Vlad Plahotniuc ar fi implicat – “Așa se întâmplă când nu ești „ascultătoare” în Moldova, așa se întâmplă când nu vrei să te supui! Trebuie sa dam voie la fundații și oameni mai „de caritate” să se afirme”, a scris Sainsus în mesaj. Reacția, bineînțeles, a fost difuzată de presa flămândă de detalii în acest caz. Partea bună a mesajului de pe facebook este detaliul în care Svetlana Sainsus spune că exact în această perioadă a dus-o pe mama sa la aceeași clinică, publicând o fotografie cu o doamnă pe un pat de spital.

Nici comportamentul fondatorului Caritate.md Alexandru Rusnac, care a dat buzna în studioul unui post de televiziune pentru a-și apăra colegii nu a adus plus imagine companiei.

Cu ce puteau înlocui ?

Un comunicat de presă în care să spună exact ce a scris pe facebook, doar că mai scurt, coerent, fără greșeli și cuvinte necenzurate. Un text scurt pe care presa să-l ia și să-l bage între ghilimele și chiar îi lead-ul știrilor. Și niște statistici care să arate influența acestei organizații, impactul lor în societate, numărul de oameni care au apelat și câți din ei au fost ajutați.

La conferință să cheme beneficiari de donații, nu fondatori

La conferința de presă, Svetlana Sainsus trebuia să fie înconjurată nu de cei 2 fondatori, ci de 6-7 persoane, preferabil femei, pe care le-a ajutat cu colectarea donațiilor. În fața TV-urilor, cei 3 au arătat mai degrabă ca un grup care încearcă să-și apere business-ul. Dacă în locul celor 2 bărbați erau câteva femei care au fost ajutate de această organizație, care să povestească experiența pe care au avut-o cu Caritate.md, de laudă bineînțeles, iar fragmente din declarațiile lor aveau să ajungă și la tv și pe alte canale media, impactul ar fi fost unul semnificativ.

Sau, închipuiți-vă ce senzație ar fi făcut niște scrisori de mulțumire scrise de mâinile copiilor care s-au însănătoșit, sau chiar au rămas în viață datorită implicării Caritate.md.

Fapte, nu vorbe

Strategia de atac în adresa RISE și de victimizare, adoptată de Caritate.md, a neglijat mesajele pozitive puse în testimoniale în care protagoniști ar fi fost beneficiarii acțiunilor de caritate ale organizației. Aceste testimoniale puteau și încă mai pot fi atât pe facebook, pe site-ul organizației, pe site-uri cu care colaborează Caritate.md, etc. Astfel, o bună strategie de comunicare și de gestionare a crizelor, nu doar că ar fi minimalizat impactul investigației RISE, dar ar fi putut crea și oportunități de îmbunătățire a imaginii.

Orice eveniment negativ, că se încadrează sau nu în tipologia situațiilor de criză, lasă urme asupra reputației organizației și, prin aceasta, pierde încrederea publicului. Poveștile cu final fericit la care au ajutat Caritate.md ar fi “reparat” câte puțin din imaginea afectată de scandal. Acum însă în luptă a intrat și artileria grea, subiectul devenind unul politic și probabil va mai rămâne în atenția opiniei publice.

Autor: Politruk.md