“Distribuiți, vă rog”, sau cum politicienii moldoveni atrag audiență pe Facebook

Numărul mare de fani pe Facebook nu-i garantează politicianului rezultate de interacționare pe măsură. Spre exemplu Maia Sandu este urmărită pe Facebook de 134 641 fani, însă postările sale au generat mai puține reacții decât ale lui Andrei Năstase (52 018 mii fani) și chiar decât postările lui Valeriu Munteanu (13 384 fani). Motivul nu este doar o frecvență mai mare sau sponsorizarea postărilor de ultimii doi, ci și diferența de abordare și tonalitatea mesajelor. Politruk a urmărit activitatea pe facebook din ultima lună a celor 3 politicieni și a adunat mai multe curiozități, dar și concluzii utile pentru alegători și politicieni.

Mesajele de sărbători și aniversări, mai ales dacă au substrat politic

Cele mai multe interacțiuni le-a produs o postare a lui Valeriu Munteanu de Dragobete. Este vorba despre o fotografie trecută prin filtru ca să arate veche, în care un cuplu de tineri îmbrăcați în haine naționale își zâmbesc reciproc. Poza însoțită de un vers a lui Grigore Vieru, a generat peste 3100 de like-uri și 551 de distribuiri.

Colajului foto în care Andrei Năstase își îmbrățișează soția, mama și fiica, publicat pe Facebook împreună cu mesajul de 8 martie, este a doua cea mai populară postare – 2900 de like-uri, 277 de distribuiri și multe comentarii pozitive.

O poză și o strofă dintr-o poezie a lui Grigore Vieru, publicate de Valeriu Munteanu pe 14 februarie, de ziua de naștere poetului, i-a adus liberalului 2200 de like-uri și 346 de share-uri. Tot Munteanu a adunat 1700 de like-uri și 640 de distribuiri la mesajul video de pe 8 martie, în care vorbește despre importanța egalității gen în Republica Moldova.

După cum vedem, așa tip de mesaje aduc politicienilor cele mai mai multe rezultate de interacționare, chiar dacă sunt și unele excepții.  Dar, Maia Sandu n-a profitat de ziua lui Grigore Vieru, de Dragobete sau de venirea primăverii pentru a aduna like-uri și share-uri, de altfel acesta fiind și unul din motivele care face pagina sa Facebook mai puțin dinamică.

Postările critice aduc mereu rezultate bune

PD, PSRM, Igor Dodon, Vlad Plahotniuc și Silvia Radu sunt principalele ținte în care au lovit Maia Sandu și Valeriu Munteanu în mesajele lor de pe Facebook.

Această categorie de postări a dominat, în special newsfeed-ul lui Valeriu Munteanu, care a postat pe Facebook cu o frecvență mai mare. Tot el a atins cel mai bun rezultat – Un fragment video dintr-un talk-show la care participase în ajun, însoțit de un text despre “salariul Silviei Radu de 10 mln de lei”, a adunat 1119 distribuiri (dar postările cu alte fragmente video din emisiunile la care a participat i-au adus lui Valeriu Munteanu rezultate destul de modeste). Totuși, nicio postare critică a lui Valeriu Munteanu nu a trecut de 1000 de like-uri sau 450 de distribuiri (cu excepția celei de mai sus). Declarațiile critice ale liberalului nu adunau mai multe rezultate decât, de exemplu, fotografiile cu mărțișori și cu insigna în formă de hartă a României Mari.

În cazul lui Munteanu, pe facebook rezultate bune produc și postările în care acesta critică românofobii sau în care luptă pentru unire sau împotriva tradițiilor sovietice.  De exemplu a adunat 584 de like-uri și 171 de distribuiri la o postare în care condamnă ziua Armatei sovietice. Sau, alt exemplu, a redactat mesajul “Unionismul trece, Patria rămâne”, din poza cu panourile socialiștilor, cu “Unionismul trece după unire când ai cu adevărat Patrie”, iar asta i-a adus 859 de like-uri, aproape 300 de distribuiri și multe comentarii de toate culorile politice. Pentru comparație, postările în care îl apără pe Chirtoacă criticând guvernarea nu trec de 250 de like-uri, iar unele nu ajung nici la 50 de aprecieri.

În cazul Maiei Sandu, este curios faptul că a avut peste 1000 de like-uri doar la două postări, ambele critice în adresa președintelui țării, Igor Dodon – un comentariu în care îl condamnă pentru “învățăturile false” și pentru amenințările președintelui în adresa localităților care au semnat pentru unire, au fost apreciate de aproape 2400 de oameni și au fost distribuite de peste 600 ori. Postările critice în adresa guvernării i-au adus mai puține interacțiuni: până la 600 de like-uri. Emisiunile PAS, care au și mesaje critice, generează cele mai slabe rezultate de interacționare, cu excepția edițiilor în care participă Maia Sandu.

Andrei Năstase are mai puține mesaje critice pe Facebook decât ne-am fi așteptat, deși unele din ele sunt deja mai mult electorale. Postări cu îndemnuri de genul “O zi pierdută de noi e o zi câștigată de Plahotniuc și Dodon, iar asta înseamnă amânarea schimbării”, aduc mai multe rezultate decât postările despre întâlnirile oficiale cu ambasadori sau cu șeful Delegației UE. Chiar și o postare despre intrarea în Postul Mare i-a adus de 2,5 ori mai multe rezultate decât întâlnirea cu un ambasador. Iar un live pe Facebook de la Comisia Electorală Centrală, cu titlul de vinerea trecută i-a adus peste 600 de distribuiri și aproape 1000 de like-uri.  Exemplul lui Andrei Năstase demonstrează încă o dată că live-ul este mai eficient decât fragmentarea unor emisiuni și plasarea cu sponsorizare pe facebook cum face Munteanu.

Mesajele pe ton neutru nu generează multe reacții la nici unul din cei 3 politicieni.

Contează oamenii

Pe pagina lui Andrei Năstase se observă un lucru care lipsește la ceilalți doi politicieni – oamenii, în special cei din echipă. Poze în care Năstase îi strânge mâna lui Liviu Vovc sau altui reprezentant DA, selfie-uri cu echipa DA, filmulețe de la întâlnirile cu oamenii în diferite localități, de la Piața Centrală, contează mult nu doar pentru a aduna interacționări, ci și pentru un aspect mai viu al paginii și o impresie mai prietenoasă față de politician. Pentru comparație, pagina de Facebook a Maiei Sandu este mai tehnică și mai tristă fără multe postări pozitive și cu prea puține poze sau video-uri cu oameni, altele decât la proteste. Iar pagina lui Valeriu Munteanu este încărcată cu prea multe postări critice.

Autor: Politruk.md