Cum Platforma DA ajută PD să popularizeze tema celor „11 case” ale lui Andrei Năstase

Conferința de presă organizată miercuri de Platforma DA pentru a îndemna oamenii să nu creadă “știrile false de la Publika TV despre Andrei Năstase și averea sa” le-a asigurat organizatorilor și mesajelor lor o acoperire media modestă. Multe portaluri neutre sau de opoziție au ignorat subiectul, iar unele surse online au publicat știri scurte, mai mult de pe comunicatul difuzat de PDA. Nici la TV situația nu a fost diferită. În schimb, conferința de presă a fost un bun motiv informațional pentru adversarii lui Năstase, care promovează tema despre casele și automobilele candidatului PDA-PAS la primăria capitalei.

Băgați în seamă mai mult de mass-media adversarilor

Evenimentul Platformei DA a fost ignorat de majoritatea site-urilor de știri care au cititori mulți – vorbim de site-urile neutre, de opoziție sau neafiliate politic. Cu câteva excepții: de exemplu unimedia.info a dat o știre de pe comunicatul PDA, iar agenția de presă IPN și site-ul postului TV8 au dat câte o știre de la conferință. La TV-urile mai importante (de opoziție sau neutre), evenimentul a adus Platforma DA în buletinele de știri de la TV8 și ProTV.  Ultimul a ignorat tema conferinței și a difuzat doar îndemnul lui Andrei Năstase pentru contracandidații „fără șanse”. Desigur, evenimentul a fost mediatizat de trustul Jurnal.

De cealaltă parte, adversarii au fost mult mai bine organizați și au folosit conferința de presă a Platformei DA pentru a relua tema averii lui Andrei Năstase și tezele că liderul PDA ar avea 11 case. Având și superioritate numerică, i-au asigurat Platformei DA acoperire media negativă în reportaje TV și știri online pe accente că Andrei Năstase vrea să convingă oamenii că duce o viață modestă și că în afară de casa din Chișinău, restul ar fi coteț-uri sau acareturi.

Vorba lungă, ochiul vânăt

Cu ajutorul conferinței de presă, Platforma DA le-a oferit adversarilor destul material pentru campaniile de propagandă și pentru reportaje pe tema averii lui Andrei Năstase. Insistența cu care colegii liderului PDA îl apărau devenise deja iritantă. În comunicare, mai ales cea politică – cine se scuză, se acuză. Desigur, strategia de a-și bate joc de informația pe care o consideră falsă este mai potrivită decât cea a îndreptățirii. Însă comparația cu coteț-urile și acareturile nu a fost cel mai bun exemplu, fiind folosită mai mult de adversari.

Și Andrei Năstase a cam lungit vorba.  De exemplu a spus despre vânzarea la preț de nimic a Mercedes-ului său, iar seara TV-urile afiliate liderului PD, Vlad Plahotniuc, au dat pe post imagini cu declarația de avere a liderului PDA, în care figurează și venituri de circa 35 mii euro obținute din vânzarea acelui automobil. Pentru mai mult efect, au comparat suma cu valoarea unui apartament din capitală, iar pe acest fundal acareturile și coteț-urile menționate de colegii lui Andrei Năstase ar putea fi considerate de către o parte din public imobile adevărate.  

Popularizează legenda

Ceea ce nu le reușește democraților, rezolvă Platforma DA. Aduce în buletinele de știri de la Jurnal TV subiectul despre “cele 11 case” ale lui Andrei Năstase, iar mergând pe tactica negației, poate să obțină efect invers asupra unor telespectatori decât cel dorit. De asemenea, ieri Platforma DA a resuscitat tema și le-a oferit adversarilor prilejul să amintească din nou tezele din campania cu privire la averea lui Andrei Năstase. Toate acestea ajută la popularizarea legendei și la menținerea subiectului pe agenda publică.

***

Ce ar trebui să facă Platforma DA ? Poate ar trebui să nu intre mult în detalii la conferințe de presă, să meargă pe un singur accent, cum ar fi “De ce nu sunt arătate dovezile și imaginile celorlalte 9 case ?” și să ia în derâdere subiectul prezentând fotografii ale coteț-urilor și acareturilor (dacă tot ei merg pe această idee), și adăugând explicația că “probabil la asta se referă guvernarea care nu vine cu informații concrete și cu dovezi”. O astfel de abordare ar asigura mai multe menționări în presă decât discursurile plictisitoare citite de pe prompter sau justificările și îndreptățirile frenetice. Această rețetă nu protejează Platforma DA de știri negative în adresa sa. Dar cel puțin îi aduce Platformei DA mai multe menționări neutre sau pozitive în mass-media și simpatie din partea publicului, reușind totodată să minimizeze seriozitatea subiectului și să transforme tema în bătaie de joc.  

Autor: Iulian Cernavca